Mikkel Jensen og resten af holdet bag PR1/Mathiasen Motorsports vandt natten til søndag det legendariske 12-timersløb i en gyser af en afslutning på Sebring International Raceway.
Det lignede en tvivlsom udfordring for Mikkel Jensen, Ben Keating og Scott Huffaker, som måtte starte bagest i feltet efter tekniske udfordringer under opvarmning til årets 12-timersløb på Sebring International Raceway. Men takket være solid fart, god strategi og ingen fejltagelser undervejs sikrede trekløveret fra PR1/Mathiasen Motorsports alligevel den prestigefyldte sejr i LMP2-klassen – dog efter en nervepirrende afslutning.
– Fantastisk løb, fantastisk sejr! Jeg er enormt glad på hele teamets vegne, og personligt er jeg helt oppe at køre over at kunne skrive en Sebring-sejr på mit CV, især efter sejren i Petit Le Mans i efteråret. Det var en velfortjent sejr for teamet, som virkelig har arbejdet hårdt for at give os den optimale bil til et løb, hvor vi faktisk troede, at det hele var tabt, allerede inden løbet blev flaget grønt, lyder det fra Mikkel Jensen.
Trekløveret havde sluttet i toppen i alle træningssessions og skulle starte P2 efter en stærk kvalifikation. Men under opvarmningen til løbet lørdag formiddag bemærkede danskeren, at noget ikke var, som det skulle være på teamets Oreca-racer, og fejlen var et defekt hjulophæng. Dette betød, at mekanikerne måtte arbejde hurtigt for at få fikset bilen, som dermed ikke nåede at komme på gridden i tide – og det betød, at teamet nu skulle starte fra pitlane og desuden blev straffet med en tur gennem pitten under løbet.
– Når bilen går i stykker under en 20 minutters opvarmning før et løb på 12 timer, så bliver man naturligvis bekymret. Men heldigvis opdagede vi netop problemet inden starten, for ellers havde det været ude med os. Det endte med, at bilen kørte perfekt fra start til slut.
Jensen, Keating og Huffaker fik hurtigt kæmpet sig gennem trafikken og trekløveret nåede sammenlagt at føre i omkring otte timer af løbet, hvor især Mikkel Jensens hurtige stints var med til at sikre et forspring på en omgang ned til nærmeste konkurrent. I løbet sidste time skabte en havareret GT-bil imidlertid gult flag og safetycar, hvilket betød, at de forskellige klasser blev samlet igen, og da løbet med blot 20 minutter igen atter blev givet frit, var danskerens således forspring elimineret.
– Vi gik fra at have et kæmpe forspring til at vores nærmeste konkurrent lå lige bagved mig. Samtidig var der tre LMP3-biler foran mig, som kæmpede hårdt om sejren, hvilket gjorde det farligt at køre forbi, og da vores rival samtidig begyndte at blive temmelig nærgående bagfra, frygtede jeg virkelig, at alt det, vi havde kæmpet for, ville falde på gulvet, lyder det fra Mikkel Jensen.
Danskeren holdt som altid hovedet koldt, fandt en vej gennem trafikken og lykkedes med at holde konkurrenten bag sig hele vejen til det ternede flag, hvor Mikkel Jensen endeligt kunne krydse målstregen som vinder af sit første 12-timersløb på Sebring – blot to og et halvt sekund foran konkurrenten.
– I virkeligheden er det jo dét, som gør IMSA-serien så fed. Man kan aldrig vide sig sikker. Det skaber jo en helt vild og nervepirrende spænding, som kun gør sejren endnu større.
Med sejren på Sebring – som er første afdeling for LMP2-klassen i WeatherTech Sportscar Championship – har Mikkel Jensen og resten af PR1/Mathiasen Motorsports indtaget føringen i det amerikanske sportsvognsmesterskab, mens Jensen, Keating og Huffaker er kommet godt op på listen i Michelin Endurance-mesterskabet, som blev skudt i gang på Daytona International Speedway i januar.