Elektrisk boost får din Carrera til at gøre livet surt for en 911 Turbo. Og du behøver ikke undvære den sprøde lyd fra boxermotoren.
Jeps, der er en hybriddrevet 911 på vej. Vi ved allerede, at drivlinen den nye 992 er forberedt til en elektrisk motor, men vi ved ikke, hvornår Porsche er klar med den. Kan du ikke vente, er der imidlertid hjælp at hente hos det amerikanske firma Vonnen, som har udviklet en elmotor, som kan integreres mellem motor og gearkasse i din 911. Det lyder muligvis for godt til at være sandt, men flere store medier har allerede kørt bilen, og tilbagemeldingerne er overraskende positive.
Det skyldes måske, at en af bagmændene er indehaveren af Elephant Racing – amerikanske Porsche-entusiasters foretrukne leverandør af stumper og reservedele til alle modeller fra det tyske sportsvognsmærke – mens teamet af udviklere består af tidligere ingeniører fra Tesla. Samtidig har Vonnen hjemme i Silicon Valley, som er et arnested for tech-virksomheder med store ambitioner.
Selve elmotoren tilføjer blot 26 millimeter ekstra gods mellem den sekscylindrede boxer og gearkassen, og dertil kommer en batteripakke, placeret i bunden af bagagerummet, samt et kølesystem, noget software og nogle kabler. Opladningen af batterierne sker mens du kører, hvilket betyder, at du ikke skal lade bilen op med en ledning, og hele systemet tilfører 77 ekstra kilo på vægtskålen. Til gengæld får du 150 ekstra hestekræfter, hvilket hæver det samlede output for en 911 Carrera fra 991-generationen til 500 hestekræfter. Og sænker 0-100-tiden til noget i omegnen af tre sekunder.
Folkene bag siger selv, at hybridkittet ikke er skabt for at gøre en 911 mere økonomisk, men derimod for fornøjelsens skyld. Ikke desto mindre er det en ret smart genvej til præstationer i 911 Turbo-niveau, uden at ændre på bilens forbrug og CO2-udledning – hvilket de som bekendt er enormt glade for i Californien. Endnu mere genialt er det, at kittet skulle kunne tilpasses enhver 911 fra alle generationer – helt tilbage til de luftkølede klassikere fra tresserne og halvfjerdserne.
Og så har de naturligvis udviklet en applikation, så du kan styre elmotoren fra din smartphone. Du kan eksempelvis slå den helt fra, så den kun hjælper med at sætte bilen i gang – eller du kan køre den over på ’Overboost’, hvor en ganske almindelig basis-Carrera forvandles til noget, der kan give en 911 Turbo sved på panden. Du vælger således selv, hvor meget, og hvornår elmotoren skal supplere boxermotoren med ekstra power.
Prisen? Dén er det kritiske punkt, for indtil videre kræver Vonnen 75.000 dollars, svarende til lidt over en halv million kroner, for konverteringen. Desuden siger det sig selv, at systemet formentlig kræver et hav af godkendelser, før det kan tages i brug andre steder end i Californien. Ikke desto mindre er der tale om en umiddelbart ret vellykket forsøg på at skabe en ret tjekket hybriddrevet version af en Porsche 911 – før Porsche selv gør det.